Pozwolenie na wjazd ciężkiego sprzętu
Czyli dokument, który każdy inwestor mieć powinien
Niniejszy post dotyczy budów, które prowadzone są w miejscach ograniczenia tonażu.
Sama nie wiem, czy winnego szukać w osobie pana architekta, z którym zetknęliśmy się na początku naszej budowlanej drogi i w którym upatrywaliśmy przewodnika, czy pana Grzegorza, który prowadził rozbiórkę i wylewał fundamenty. W każdym razie dość powiedzieć, że przeżyliśmy niebywały stres. Wszystko dlatego, że NIE wiedzieliśmy o konieczności pozyskania dokumentu dotyczącego wjazdu ciężkiego sprzętu, na teren objętym ograniczeniem tonażu. Tematy tego typu nie były również przedmiotem artykułów w, przeglądanej wówczas przez nas, prasie branżowej.
Nasza budowa ze względu na stosowaną technologię była budową dynamiczną i szybką. Każdy potencjalny poślizg skutkowałby poślizgiem albo wręcz "wypadnięciem" z kolejki, dlatego opóźnienie wywozu gruzu i przygotowanie fundamentów mogło skutkować przekierowaniem "naszej" ekipy od stawiania konstrukcji do innego inwestora.
KTO POWINIEN POZYSKAĆ POZWOLENIE NA WJAZD CIĘŻKIEGO SPRZĘTU
W momencie kiedy zamawialiśmy wywóz gruzu, a później także beton, osoba przyjmująca zamówienie, po weryfikacji miejsca dostawy (i stwierdzeniu, że na drogach dojazdowych na naszą działkę budowlaną obowiązują ograniczenia tonażu) zadawała nam pytanie, czy posiadamy pozwolenie na wjazd ciężkiego sprzętu. W pierwszej chwili było to dla nas ogromnym zaskoczeniem. Być może naiwnie ale żyliśmy w przekonaniu, że tego typu pozwolenia posiadają firmy - usługobiorcy (odbierający gruz, czy dostarczający beton). Dwa lata temu, przez myśli mi nie przeszło, że to ja jako inwestor i zleceniodawca mam posiadać takowe pozwolenie!
Pierwszy raz o pozwoleniu na wjazd przy ograniczeniu tonażu usłyszeliśmy od dyspozytorki przyjmującej zlecenia odbioru gruzu. Osoba ta poinformowała nas, że takie pozwolenie można załatwić w ciągu kilku dni - w zależności od gminy. Przy czym owa rozmowa miała miejsce w realiach miasta Krakowa i gminy Kraków.
JAK POZYSKAĆ POZWOLENIE NA WJAZD CIĘŻKIEGO SPRZĘTU
Do listopada 2018 roku, w Krakowie, wniosek o pozwolenie na wjazd ciężkiego sprzętu inwestor składał do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT). W chwili obecnej powyższy Zarząd rozdzielił się na kilka organów, przy czym za drogi odpowiedzialny jest obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Inwestor musi na gotowym druku ("Wniosek o udzielenie zgody na wjazd na drogę z ograniczeniem tonażu") złożyć wniosek na dzienniku podawczym Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Do danej sprawy przydzielany jest inspektor, który w terminie do 21 dni wydaje pozwolenie na wjazd. W naszym przypadku skontaktował się z nami telefonicznie inspektor z informacją o gotowym pozwoleniu, które odebraliśmy osobiście od urzędnika. Pozwolenie zostało wydane na okres pół roku, z możliwością przedłużenia. Po zakończeniu użytkowania drogi ciężkim sprzętem należało zgłosić takowe zakończenie inspektorowi, ponieważ Zarząd miał przeprowadzić kontrolę użytkowanych nawierzchni.
PODSUMOWANIE, czyli REFLEKSJE KOŃCOWE:
- Najważniejsze jest bycie świadomym faktu, że to inwestor musi pozyskać od zarządu dróg/infrastruktury i transportu pozwolenie na wjazd na drogę z ograniczeniem tonażu!
- Powyższe pozwolenie jest konieczne na wypadek kontroli (np. ze strony straży miejskiej), jego brak skutkuje wówczas grzywną. Normalnie nie musimy go nigdzie okazywać ani przedkładać.
- Warto liczyć się z tym, że firmy odbierające gruz, dostarczające beton itp. - poruszające się ciężkim sprzętem - mogą odmówić realizacji usługi, jeśli ma ona mieć miejsce na terenie ograniczenia tonażu, a inwestor nie posiada pozwolenia na wjazd.
- Uzyskanie ww. pozwolenia może trwać nawet do trzech tygodni! Zapewne w dużych miastach - tak jak w Krakowie - termin ten jest dłuższy (z uwagi na ilość spraw), niż w mniejszych miejscowościach.
Powodzenia!
marta