Współpraca z architektem

Napisał MMSlezak brak komentarzy

Czyli jakie były koszty uzyskania pozwolenia na budowę oraz zakupu i adaptacji projektu

Pierwsze spotkanie z panem architektem odbyliśmy w dniu 23 stycznia 2017 roku, tuż po podpisaniu umowy przedwstępnej na budowę naszego domu. Ustalenia z tego spotkania były następujące:

  1. Występujemy o pozwolenie na rozbiórkę wraz z pozwoleniem na budowę.
  2. W naszym imieniu wszelkie formalności załatwia pan architekt.
  3. Pan architekt zakupuje również wybrany przez nas projekt i dokonuje jego adaptacji.
  4. Pozyskanie pozwolenia na budowę będzie trwało około pół roku.

Wówczas NIE zdawaliśmy sobie sprawy, a pan architekt nam NIE powiedział/nie uświadomił, że każde pozwolenie/decyzja urzędowa dwa tygodnie się uprawomocnia i do rzeczonych sześciu miesięcy (w Krakowie to naprawdę tak długo trwa!) oczekiwania na pozwolenie, trzeba doliczyć jeszcze kolejne dwa tygodnie na uprawomocnienie się wydanej decyzji! Jest to czas, w którym jeszcze NIE można DZIAŁAĆ na terenie BUDOWY!
Te dwa tygodnie w odniesieniu do budowy to nierzadko wieki.

POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ I BUDOWĘ

Nie będę poruszała kwestii formalności i dokumentów dotyczących uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ osobiście ich nie załatwiałam. Wynajęliśmy do tego osobę kompetentną - pana architekta, który takich procedur pilotuje dziesiątki rocznie. Moim celem jest zaprezentowanie kosztów wstępnych. Kwot, z którymi trzeba się liczyć jeszcze przed przystąpieniem do budowy, i na które najlepiej mieć odłożone pieniądze.
Z rzeczy wymagających podkreślenia - w przypadku, tak jak u nas - rozbiórki i pozwolenia na budowę: możemy te pozwolenia niejako złączyć i wystąpić o uzyskanie zgody na wyburzenie jednego budynku i postawienie w jego miejsce kolejnego.

ZESTAWIENIE KOSZTÓW

Podane kwoty są cenami netto z 2017 roku.
Zestawienie:

  1. Wykonanie mapy do celów projektowych - 800 zł.
  2. Wykonanie badań geologicznych - 600 zł.
  3. Uzyskanie warunków przyłączeniowych (Tauron, PGNiG, wodociągi, wówczas ZIKiT obecnie ZDMK) - 600 zł.
  4. Uzyskanie zaświadczenie o przeznaczaniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - ok. 150 zł.
  5. Uzgodnienie tras przyłącza wod-kan w ZUDP (Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej) - 200 zł.
  6. Projekty przyłączy wody i kanalizacji - 2x700 zł=1400 zł.
  7. Adaptacja projektu typowego - 2000 zł.
  8. Zmiany w projekcie typowym - 700 zł.
  9. Projekt zagospodarowania terenu 500 zł.
  10. Zakup projektu* - 1980 zł brutto.
RAZEM: 10 528,50 brutto.

* Architekt zakupił gotowy projekt, który wcześniej wybraliśmy. Uzyskał również branżowy rabat na zakup projektu w wysokości 10% (pierwotna cena projektu wynosiła 2200 zł).

ROZŁOŻENIE PŁATNOŚCI

Płatności zostały podzielone na dwie raty, w pierwszej kolejności pan architekt pobrał zaliczkę na pokrycie zakupu projektu, wykonanie mapy oraz badań geologicznych, a także 30% zaliczki na prace projektowe.
Pierwsza faktura obejmowała zatem następujące pozycje:

  1. zakup projektu - 1980zł,
  2. mapa do celów projektowych - 800zł
  3. wykonanie badań geologicznych - 600zł,
  4. 30% wartości prac projektowych - 1665zł.

i opiewała na kwotę 3065 zł netto +23% VAT, co dawało kwotę 3769,95 zł brutto.
Osobna FV została wystawiona na zakup projektu i wynosiła 1980 zł.
Obydwie faktury opłaciliśmy jeszcze w dniu 23 stycznia, niebawem po spotkaniu, płacąc łącznie 5749,95 zł.Były to pierwsze koszty związane z planowaną budową.

Drugą fakturę od pana architekta, na kwotę 4594,05 zł otrzymaliśmy w dniu 4 maja 2017 roku.
Zatem koszty obsługi architekta ponosiliśmy dwukrotnie, w odstępie około 3,5 miesiąca.
Ostatecznie praca wykonana przez pana architekta (wraz z zakupem gotowego projektu) kosztowała łącznie 10 344 zł.

PODSUMOWANIE, czyli REFLEKSJE KOŃCOWE

  1. Architekt jest pierwszą osobą, z którą mamy styczność w trakcie budowy naszego domu. To do niego należy kierować pierwsze pytania dotyczące nurtujących nas kwestii.
  2. Architekt jest osobą, która może w naszym imieniu załatwić wszystkie formalności dotyczące pozyskania pozwolenia na budowę.
    W naszym przypadku było to pozwolenie na rozbiórkę oraz budowę.
  3. Usługa architekta i kwoty związane z adaptacją gotowego projektu, bądź wykonaniem indywidualnego projektu domu, stanowią pierwszy wydatek związany z planowaną budową domu (chyba, że ktoś jeszcze dokonuje wcześniejszego zakupu działki).
  4. Koszt usługi architekta najlepiej pokryć z środków własnych, gdyż brak pozwolenia na budowę uniemożliwi nam jeszcze staranie się o kredyt na cele budowlane (właśnie tego typu dyskusje toczyliśmy z "naszym" bankiem).
  5. Warto artykułować architektowi jakie są nasze wizje i oczekiwania, dotyczące jego usług.
    My nieco rozczarowaliśmy się usługą świadczoną przez pana architekta. Tak jak pisałam w poście dotyczącym pozwolenia na wjazd ciężkiego sprzętu spodziewaliśmy się, że architekt będzie naszym przewodnikiem po (wstępnych) meandrach budowy i zwróci naszą uwagę na ważne kwestie (jak np. rzeczony wjazd ciężkiego sprzętu w miejscu ograniczenia tonażu). Niestety nasz pan architekt nie tylko nie poprowadził nas za przysłowiową rękę ale jeszcze nie doprecyzował z nami takich kwestii jak: kolor elewacji, czy planowane obciążenie sieci elektrycznej/planowane urządzenia pobierające energię (np. klimatyzatory). Pokrótce nasze doświadczenia z panem architektem opisałam tutaj.
  6. W naszym przypadku koszt zakupu i adaptacji gotowego projektu, wraz z pozyskaniem pozwolenia na rozbiórkę i budowę wyniósł ok. 10 000 zł.
    Przy czym cena uzyskania pozwolenia na rozbiórkę wraz budową nie różniła się od kosztów uzyskania samego pozwolenia na budowę.

Powodzenia!
marta

Podziel się

Napisz komentarz

Capcha
Wprowadź kod obrazka

Kanał RSS z komentarzy dla tego posta