Współpraca z architektem
Czyli jakie były koszty uzyskania pozwolenia na budowę oraz zakupu i adaptacji projektu
Pierwsze spotkanie z panem architektem odbyliśmy w dniu 23 stycznia 2017 roku, tuż po podpisaniu umowy przedwstępnej na budowę naszego domu. Ustalenia z tego spotkania były następujące:
- Występujemy o pozwolenie na rozbiórkę wraz z pozwoleniem na budowę.
- W naszym imieniu wszelkie formalności załatwia pan architekt.
- Pan architekt zakupuje również wybrany przez nas projekt i dokonuje jego adaptacji.
- Pozyskanie pozwolenia na budowę będzie trwało około pół roku.
Wówczas NIE zdawaliśmy sobie sprawy, a pan architekt nam NIE powiedział/nie uświadomił, że każde pozwolenie/decyzja urzędowa dwa tygodnie się uprawomocnia i do rzeczonych sześciu miesięcy (w Krakowie to naprawdę tak długo trwa!) oczekiwania na pozwolenie, trzeba doliczyć jeszcze kolejne dwa tygodnie na uprawomocnienie się wydanej decyzji! Jest to czas, w którym jeszcze NIE można DZIAŁAĆ na terenie BUDOWY!
Te dwa tygodnie w odniesieniu do budowy to nierzadko wieki.
POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ I BUDOWĘ
Nie będę poruszała kwestii formalności i dokumentów dotyczących uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ osobiście ich nie załatwiałam. Wynajęliśmy do tego osobę kompetentną - pana architekta, który takich procedur pilotuje dziesiątki rocznie. Moim celem jest zaprezentowanie kosztów wstępnych. Kwot, z którymi trzeba się liczyć jeszcze przed przystąpieniem do budowy, i na które najlepiej mieć odłożone pieniądze.
Z rzeczy wymagających podkreślenia - w przypadku, tak jak u nas - rozbiórki i pozwolenia na budowę: możemy te pozwolenia niejako złączyć i wystąpić o uzyskanie zgody na wyburzenie jednego budynku i postawienie w jego miejsce kolejnego.
ZESTAWIENIE KOSZTÓW
Podane kwoty są cenami netto z 2017 roku.
Zestawienie:
- Wykonanie mapy do celów projektowych - 800 zł.
- Wykonanie badań geologicznych - 600 zł.
- Uzyskanie warunków przyłączeniowych (Tauron, PGNiG, wodociągi, wówczas ZIKiT obecnie ZDMK) - 600 zł.
- Uzyskanie zaświadczenie o przeznaczaniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - ok. 150 zł.
- Uzgodnienie tras przyłącza wod-kan w ZUDP (Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej) - 200 zł.
- Projekty przyłączy wody i kanalizacji - 2x700 zł=1400 zł.
- Adaptacja projektu typowego - 2000 zł.
- Zmiany w projekcie typowym - 700 zł.
- Projekt zagospodarowania terenu 500 zł.
- Zakup projektu* - 1980 zł brutto.
* Architekt zakupił gotowy projekt, który wcześniej wybraliśmy. Uzyskał również branżowy rabat na zakup projektu w wysokości 10% (pierwotna cena projektu wynosiła 2200 zł).
ROZŁOŻENIE PŁATNOŚCI
Płatności zostały podzielone na dwie raty, w pierwszej kolejności pan architekt pobrał zaliczkę na pokrycie zakupu projektu, wykonanie mapy oraz badań geologicznych, a także 30% zaliczki na prace projektowe.
Pierwsza faktura obejmowała zatem następujące pozycje:
- zakup projektu - 1980zł,
- mapa do celów projektowych - 800zł
- wykonanie badań geologicznych - 600zł,
- 30% wartości prac projektowych - 1665zł.
i opiewała na kwotę 3065 zł netto +23% VAT, co dawało kwotę 3769,95 zł brutto.
Osobna FV została wystawiona na zakup projektu i wynosiła 1980 zł.
Obydwie faktury opłaciliśmy jeszcze w dniu 23 stycznia, niebawem po spotkaniu, płacąc łącznie 5749,95 zł.Były to pierwsze koszty związane z planowaną budową.
Drugą fakturę od pana architekta, na kwotę 4594,05 zł otrzymaliśmy w dniu 4 maja 2017 roku.
Zatem koszty obsługi architekta ponosiliśmy dwukrotnie, w odstępie około 3,5 miesiąca.
Ostatecznie praca wykonana przez pana architekta (wraz z zakupem gotowego projektu) kosztowała łącznie 10 344 zł.
PODSUMOWANIE, czyli REFLEKSJE KOŃCOWE
- Architekt jest pierwszą osobą, z którą mamy styczność w trakcie budowy naszego domu. To do niego należy kierować pierwsze pytania dotyczące nurtujących nas kwestii.
- Architekt jest osobą, która może w naszym imieniu załatwić wszystkie formalności dotyczące pozyskania pozwolenia na budowę.
W naszym przypadku było to pozwolenie na rozbiórkę oraz budowę. - Usługa architekta i kwoty związane z adaptacją gotowego projektu, bądź wykonaniem indywidualnego projektu domu, stanowią pierwszy wydatek związany z planowaną budową domu (chyba, że ktoś jeszcze dokonuje wcześniejszego zakupu działki).
- Koszt usługi architekta najlepiej pokryć z środków własnych, gdyż brak pozwolenia na budowę uniemożliwi nam jeszcze staranie się o kredyt na cele budowlane (właśnie tego typu dyskusje toczyliśmy z "naszym" bankiem).
- Warto artykułować architektowi jakie są nasze wizje i oczekiwania, dotyczące jego usług.
My nieco rozczarowaliśmy się usługą świadczoną przez pana architekta. Tak jak pisałam w poście dotyczącym pozwolenia na wjazd ciężkiego sprzętu spodziewaliśmy się, że architekt będzie naszym przewodnikiem po (wstępnych) meandrach budowy i zwróci naszą uwagę na ważne kwestie (jak np. rzeczony wjazd ciężkiego sprzętu w miejscu ograniczenia tonażu). Niestety nasz pan architekt nie tylko nie poprowadził nas za przysłowiową rękę ale jeszcze nie doprecyzował z nami takich kwestii jak: kolor elewacji, czy planowane obciążenie sieci elektrycznej/planowane urządzenia pobierające energię (np. klimatyzatory). Pokrótce nasze doświadczenia z panem architektem opisałam tutaj. - W naszym przypadku koszt zakupu i adaptacji gotowego projektu, wraz z pozyskaniem pozwolenia na rozbiórkę i budowę wyniósł ok. 10 000 zł.
Przy czym cena uzyskania pozwolenia na rozbiórkę wraz budową nie różniła się od kosztów uzyskania samego pozwolenia na budowę.
Powodzenia!
marta